#21: Dark Horse:

21 alweer, time flies when you’re having fun, vorige week moesten wij met journalistiek over onze eigen blogs praten. Toen ik vertelde dat ik over muziek  blogde. Vroeg mijn klasgenootje of ik de video van Katy Perry  wilde uitleggen. Zelf heeft zij een challenge blog: Challengedemi.tumblr.com. Zij heeft erg leuke filmpjes moeten jullie zeker even naar gaan kijken. Om in het thema van de challenge te blijven, ga ik proberen jullie uit te leggen wat de video van Katy Perry: Dark Horse betekent.

Katy Perry – Dark Horse:

Ik vond het erg leuk om dit te gaan onderzoeken omdat ik zelf dacht dat de video heel donker en duister zou uitpakken. Je weet het moment dat je een nummer voor de eerste keer hoort en je de artiest al kent. Dan ga je daar een videoclip bij bedenken. Toen ik naar de lyrics van Dark Horse luisterde zag ik Katy Perry over een grasveld lopen. Bij het intro zou ze langzaam door het weiland met zon heen lopen richting de kijker. Dan als het refrein zou beginnen zou het wisselen van dag naar nacht (of zwart/wit).

 

Maar alles behalve dat!

 -Allereerst begint de videoclip met de tekst: Memphis Egypte.

Het idee achter de Egyptische stijl kwam van Katy zelf, haar co partner in deze videoclip is Juicy J. Hij komt uit Memphis in Amerika. Maar Katy vond het leuk om de Amerikaanse hiphop dan te combineren met de Egyptische Memphis.

– Omdat Katy een Egyptische stijl wilde bij haar video, heeft ze goed uitgepakt in kleine aspecten die verwijzen naar de Egyptische cultuur. Hier een aantal aspecten:

1. Het karakter dat Katy speelde heette: Katy Patra, verwijst naar Cleopatra (Egyptische koningin)

2.Katy’s make-up: Katy heeft in de eerste scene blauwe oog make-up, dit verwijst naar de vroegere stijl van Egypte waar zij ook alles met kleuren deden die geïnspireerd waren op de kleuren van de natuur.

3. De overduidelijke: “walk like an Egyptian” pose, die Katy doet, ik denk dat iedereen die wel snapt!

4. De muur beschilderingen: Ook dit lijkt mij een vrij duidelijke aspect, aangezien veel mensen het vroegere Egypte toch wel zullen herkennen aan de beschilderingen.

5. Op een gegeven moment zien wij een scene met slangen, deze scene verwijst naar de zelfmoord van Cleopatra. Tijdens deze zelfmoord was zij verkleed als Isis, deze godin had vleugels. Vlak na deze scene zien wij Katy ook met vleugels.

 

Wat ontzettend leuk om al deze kleine aspecten eerst overal te lezen en daarna ze terug te zien in de videoclip.

Zelf dacht ik echt dat het gewoon een videoclip was, zonder gedachte erachter, maar het tegendeel is bewezen. Blog ik al zolang, blijkt er niet alleen achter de lyrics een diepgaande gedachte te zitten maar ook vaak achter een videoclip! En ik maar denken dat alleen Lady Gaga dat doet!

 

Bedankt Demi!

 

Zo, vanaf volgende week gaat mijn laatste officiële blog week in, zijn er nog meer mensen met verzoekjes dan hoor ik het graag!

 

Kusje,

 

Ietie

Leave a comment