#23: Van man naar jongen:

Jaja, ik blijf het herhalen, ik ben bijna aan het einde gekomen van mijn officiële blog weg maar wat vind ik het bloggen heerlijk! Ik verlang al de hele dag naar dit eenzame momentje voor mijzelf om mijn muzikale hoogstandje van de dag weer vast te leggen.

Ook vandaag wil ik iets bijzonders met jullie delen. Had een eerdere post van mij de titel: ik wilde graag een man zijn. Was ik vandaag benieuwd hoe het leven zou zijn als jongen. Je kunt veel meer, maar ook weer veel minder. Na veel voor en tegenargumenten te hebben gediscussieerd  bedacht ik mij dat het op deze manier prima is.

 Nu vragen jullie je natuurlijk af hoe kwam ik bij dit idee?

 Vorige week toen ik met mijn beste vriend naar video’s keek, vertelde hij mij dat er achter Beyonce’s: If I we’re a boy videoclip ook een bijzonder verhaal zat. Na lang nadenken wist ik niet waar hij precies bedoelde, dus we besloten samen de videoclip eens te gaan bekijken. En toen ik goed nadacht en de lyrics combineerde met de video zag ik het ook!

Ik vond dat een heel bijzonder moment, omdat ik de video al vaak bekeken heb en nu pas zag hoe geniaal deze eigenlijk was.

 Nu wil ik al mijn lezers iets vragen, willen jullie voordat jullie verder lezen eerst eens kijken wat jullie zelf in de videoclip zien? Misschien zien jullie er wel iets anders in, dan hoor ik dat graag!

 Beyonce – If I we’re a boy:

Beyonce weerspiegelt het karakter van haar man, op haar man. Ze doet alsof zij de man is. Dit doet zij op een hele subtiele manier. Pas in het midden van de clip, als de man weer de mannelijke rol is en Beyonce weer de vrouwelijke rol. Zien we pas echt hoeveel aspecten Beyonce mee genomen heeft in haar karakter als man. Ze heeft zijn baan, is niet dankbaar voor wat er voor haar gedaan wordt, flirt met andere mensen. Door dit laatste aspect zien wij een confrontatie tussen Beyonce (als weerspiegeling) met de man. Beyonce confronteert hem om het feit dat hij steeds met andere meiden flirt. Dan zegt Beyonce: “Why are you so jealous, It’s not like I’m sleeping with the guy” Dan echoed dat geluid en zegt de man: “Why are you so jealous, it’s not like I’m sleeping with the girl” Terwijl Beyonce huilt, verandert de tekst van het liedje. Eerst zong zei: If I we’re a boy. Nu horen wij: “But your just a boy”  

Als je de video voor het eerst ziet, zal het je waarschijnlijk niet opvallen. Het viel mij in ieder geval niet direct op, pas nu ik er deze keer goed naar keek. Maar nu ik erachter ben heb ik nog meer bewondering voor deze fantastische vrouw. Wat een heerlijk nummer en wat een geniale video. En boven alles, wat is het toch fijn om nieuwe, muzikale ontdekkingen te doen!

Tot morgen!

 

Kusje,

 

Ietie

Leave a comment